lördag 10 april 2010

Vaniljkräm

Tänkte dela med mig av receptet till vaniljkrämen som jag brukar göra. Den är jättegod och konsistensen blir fast och bra, perfekt tårtfyllning! Stryk gärna på ett tunt lager sylt på tårtbotten innan du lägger på vaniljkrämen.

2,25 dl mjölk
2,25 dl vispgrädde
3 äggulor
1,5 msk potatismjöl
1,5 msk socker
6 gelatinblad

3 dl vispgrädde
3 tsk vaniljsocker

Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Blanda mjölk, grädde, äggulor, potatismjöl och socker i en kastrull. Värm upp under omrörning och ta bort kastrullen från värmen så fort krämen tjocknat och första bubblan syns. Ta upp gelatinbladen ur vattnet och rör ner dem i krämen tills de lösts upp helt. Ställ kastrullen i kallt vatten så att krämen kallnar, rör om då och då. Vispa grädden tillsammans med vaniljsockret till en fast konsistens och blanda sedan ner den i krämen (så fort den blivit kall). Stelnar snabbt så det är lättare att fylla tårtan direkt. Räcker till två lager om du har en tårtbotten på 24-26cm.

Receptet har jag hittat på Arla.se, men jag har ökat mängden med 1,5 gång för jag tycker man ska ha tjockt med fyllning, det är ju det som är det goda :)

1 kommentar: