lördag 9 januari 2010

Doptårtor åt Astrid





Här är ett par doptårtor jag gjorde åt våra vänners dotter Astrid som döptes strax innan jul. Det blev en med bebis och en med en nalle, men det var inte lätt att få till en lika bra dopbebis som den första jag gjorde... Jag svor några gånger innan den tillslut blev någorlunda bra :)

Tårta 1:
Ljusa bottnar
Fylld med blåbärsmousse och vit chokladmousse
Spacklad med grädde täckt med sugarpaste
Dekorationer i flowerpaste, modelingpaste och kristyr

Tårta 2:
Chokladbottnar
Fylld med chokladkräm och hallonmousse
Spacklad med grädde och täckt med sugarpaste
Dekorationer i flowerpaste, modelingpaste och kristyr




2 kommentarer:

  1. Du gör så fina tårtor! Undrar bara över att du spacklar med grädde och sen har SP över. Spacklar du nåt mer på Sp:n så att den inte svettas? Har förstått att den inte ska ligga mot grädde?

    SvaraRadera
  2. Tack :) Jag fodrar alltid med flytande margarin eller rapsolja på insidan av locket innan jag lägger på det! Det samma gäller ju om man ska ha marsipanlock. Men sugarpaste av märket Ballina har gelatin i sig, liksom MMF (marshmallowfondant), och då behövs ingen fodring.

    SvaraRadera