torsdag 27 maj 2010

Somrig tårta


En somrig tårta med lite smådjur och blommor till barnens dagis. Dottern fyllde ju fyra år igår så detta fick bli en kombinerad födelsedags- och glad-sommar-tårta till alla barn och dagispersonalen. Fast det var ju inte precis sommarkänslor man fick när man tittade ut igår, snöblandat regn och gråmulet hela dagen... Som tur är så blev det bättre idag, solen har kommit fram igen :)

Ljusa bottnar fyllda med vaniljkräm och jordgubbssylt
Spacklad med grädde och täckt med sugarpaste
Dekorationer i modellingpaste, sugarpaste, flowerpaste och kristyr


11 kommentarer:

  1. Ååååh vilka underbart söta igelkottar! :-) Hela tårtan är så underbart fin och somrig!

    SvaraRadera
  2. Åh, så söt! Jag gillar detaljen med "spåret" efter biet :)

    SvaraRadera
  3. Vilken söt tårta. När du fyller tårtorna med vaniljkräm och sylt, har du vaniljkräm i ett lager och sylt i ett eller har du först sylt och sen vaniljkräm i båda lagren?

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vad du är duktig, helt otroliga tårtor. Jag undrar var du köpt dina fina stora bokstäver? De är såå fina.. Ulrika

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag har likadana cutters för bokstäver sm du har till denna tårta. Jag har inte kunnat använda dem ännu för jag får inte till det så pass att de håller ihop när jag ska få ur dem ur utstickaren. Jag har haft majs mjöl på men hjälper inte. Har du något bra tips så vore jag väldigt tacksam

    Mvh
    Camilla

    SvaraRadera
  6. Vilken otroligt söt tårta. Vad duktig du är! =)

    SvaraRadera
  7. Tack allihopa!

    Liselott: Jag har både sylt (tunt)och vaniljkräm (tjockt!)i båda lagren!

    Ulrika: Jag har beställt mina bokstavsutstickare från kakburken.se

    Camilla: Mina tips är att använda flowerpaste, kavla väldigt tunt (ca 1mm), gärna låta det torka lite grann efter kavling innan du sticker ut bokstäverna. Använd en nål för att försiktigt pilla ut dem ur utstickaren!

    SvaraRadera
  8. Jättefin tårta! Men hur sj***on har du fått till igelkottarna så bra? Ville göra det på en tårta för ett tag sedan men det gick inte alls. Hur har du gjort taggarna? Kanonbra blogg!
    / Anneli

    SvaraRadera